Maaginen mysteerikierros

The Magical Mystery Tour
Is waiting to take you away
Waiting to take you away

Matka sai alkunsa Italiassa, kuskinaan argentiinalainen Helenio Herrera. Itävaltalainen insinööritaito oli sen maailmaan tuonut, mutta vasta mustasininen kerros maalia teki bussista maailmankuulun kiertolaisen. Herrera ei ollut mikään lunki koulubussin kuski, jonka epäonnistunut rockunelma oli johdattanut aivojen turruttamiseen psykedeelisillä huumeilla. Hän oli kylmä ja vaativa mies, sydämettömäksikin kutsuttu. Sitäpaitsi Herrera piti enemmän amfetamiinista. Kahden voittoisan Euroopan-kiertueen jälkeen havaintoja bussista ruvettiin tekemään joka puolella Italiaa.

Surkeiden kopioiden sanotaan pilaneen alkuperäisen, jopa hilpeän, bussin maineen. Herreran hurauttaessa kaupunkiin bussia ryöpytettiin kaikin mahdollisin tavoin, heitellyin tomaatein ja sanotuin sanoin. Ennen niin siisti ja kaunis, nyt sitä ajettiin lokaan. Niin hirvittävää oli viha bussia kohtaan, että kelttiläismiesten kääntäessä sen nurin Lissabonissa 1967 liverpoolilainen Bill Shankly ilmoitti uhkarohkean suunnitelman tehneen Jock Steinista kuolemattoman.

Bussi ei kalskahda kovinkaan seksikkäältä ihmisten korvissa. Niillä ei ole erityisen voimakasta kulttuurista merkitystä. Popkulttuurissa bussit ovat useimmiten köyhien tapa matkustaa, eivätkä ne ole lähes koskaan iloisia ja hauskoja tai yllätyksellisiä. Busseissa ei rakastuta kuten junissa eikä niissä ole kaupunkilaisromantiikkaa kuten metrossa tai sporassa. Kun bussi joskus popkulttuurissa esiintyy, on se matkalla helvettiin joko kuvainnollisesti (Speed) tai kirjaimellisesti (Nightmare on Elm Street 2). Niinä harvoina kertoina kun se yritetään esittää positiivisessä valossa, on edessä väistämätön floppaaminen. Magical Mystery Touria (siis sitä elokuvaa) pidetään yleisesti Beatlesin käsittämättömimpänä teoksena. Edes maailmanhistorian vaikutusvaltaisin yhtye ei kyennyt myymään yleisölleen bussia jännittävänä seikkailuna.

Ja eihän busseissa matkustaminen kivaa ole. Niissä on ahdasta. Ne haisevat hieltä. Kyyti on useimmiten epätasaista ja ihmiset epäystävällisiä. Mutta niillä pääsee pisteestä A pisteeseen B. Vaikka jälki olisi rumaa ja äärimmäisen puuduttavaa, bussilla pääsee eteenpäin. Se on aikojen saatossa koeteltu tapa ja korvaajaa sille ei ole. Bussi on edelleen tietylle ihmisryhmälle paras tapa liikkua, pidettiin siitä tai ei.

Bussit katosivat muodista 70-luvulle tultaessa. Nixonin ajan kyynisyyden levittyä ja tapettua viimeisetkin hipit sen kaltaiselle kollektiivisuudelle ei ollut enää sijaa. Hollannin ja Etelä-Amerikan yksilökeskeisyys vakiintui ainoaksi oikeaksi tavaksi ja bussi suljettiin ö-mappiin vääränä ja vanhentuneena. Välillä se muistutti itsestään, lähinnä italialaisten ansiosta, mutta silloinkin konsensus oli että siitä oli hyötyä vain onnekkaan sattuman kautta. Todellista arvoa bussille ei annettu.

Bussi löydettiin uudestaan vasta 80-luvulla. Vastuussa olivat britit. Birminghamilaiset ajoivat sillä glooriaan Rotterdamissa 1982 ja vähän myöhemmin Lontooseen sen toivat entiset tykkimiehet. ”Boring, boring Arsenal”-huudot kaikuivat ympäri Englantia punavalkoisen bussin körötellessä kohti määränpäätään päästämättä yhtäkään ohitseen. Suosionsa huipulle bussi nousi vuoden 1990 kesällä. Ketään eivät tuntuneet kiehtovan vauhti ja vaaralliset tilanteet, tärkeintä oli vain päästä maaliin rauhallisesti ja varovaisesti. Vierestä katsomaan joutuneille tilanne ei tietenkään ollut ideaali.

And if a double-decker bus
Crashes into us
To die by your side
Is such a heavenly way to die

Jalkapallossa bussin parkkeeraamisella maalin eteen tarkoitetaan äärimmäisen negatiivista tapaa pelata. Sillä viitataan taktiikoihin joissa joukkue ei edes yritä vahingoittaa vastustajaansa, vaan yrittää vain ja ainoastaan varjella omaa maaliaan takaiskuilta. Bussitaktiikoita vihataan. Se on täysin ymmärrettävää. Ne tekevät pelistä hidasta ja vaivalloista katsottavaa. Ne pakottavat kummankin joukkueen harkitsemaan tarkkaan jokaista siirtoaan kentällä, sillä yksikin virhe saattaa johtaa tappioon. Bussitaktiikat varastavat jalkapallolta sen spontaanin luonteen ja muuttavat sen ennalta harjoitelluksi edestakaisin juoksenteluksi. Kuka voi toisaalta syyttää joukkueita ja valmentajia voittoon pyrkimisestä kaikin mahdollisin keinoin? Sehän on monille jalkapallon tarkoitus.

Henkilökohtaisesti en ole ihan samaa mieltä. Minulle tarkoitukset eivät aina pyhitä keinoja. Uskon arvokkaan tappion olevan tärkeämpää kuin voiton rääpiminen keinolla millä hyvänsä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että vihaan busseja. Hyväksyn että kuten elämässä, ihmisillä on jalkapallossa erilaiset tavoitteet. Haemme siitä erilaisia kokemuksia. Toisille kysymys on arvovallasta, voittamisesta ja muiden yläpuolelle nousemisesta. Toisille taas esteettisistä kokemuksista. Kauniista hetkistä ja muistoista. Jalkapallo, kuten elämä, on usein parhaimmillaan ollessaan ristiriitaista. Voiko joku oikeasti väittää etteivät Chelsean ja Barcelonan kamppailut tämän vuoden Mestarien liigassa olleet viihdyttäviä? Ne olivat viihdyttäviä koska niissä kohtasivat kaksi täysin erilaista lähestymistapaa. Bussin pelaamisessa ei ole mitään häpeällistä, mutta ei ole bussille naiivisti häviämisessäkään. Päinvastoin. On kunnioitettavaa kaatua omaan miekkaansa uskoen tehneensä kaikkensa oman pelinsä puolesta. Taivaallinen tapa kuolla.

Bussi on nyt muodikkaampi kuin koskaan. Saksalaisen Rehaklesin raivattua tiensä sillä Euroopan poikki bussi on ollut aina läsnä suurissa tapahtumissa. Monet luulivat nähneensä sen Barcelonan yössä muutama vuosi sitten, mutta José Mourinho korjasi sinimustien siirtyneen nykyaikaan ja käyttäneen lentokonetta. Tänä keväänä bussi on ollut kaikkien huulilla. Havainnot ovat vain kiihtyneet kesää kohti tultaessa ja monet ovatkin pelänneet bussien pilaavan koko karnevaalitunnelman Puolassa ja Ukrainassa. Kreikan bussi ainakin on karauttanut jo Gdanskiin ja perjantaina saksalaiset saavatkin taas hakata päätään sen oveen kahden tunnin ajan. Todennäköisyydet sanovat heidän onnistuvan, mutta sitä ennen bussi ei hievahdakaan.

Mainokset
Kategoria(t): Jalkapallo. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s